FAQ

Askarruttaako puhelimen huolto mieltäsi? Anna meidän auttaa.

Täältä löydät vastaukset useimpiin puhelimen huoltoon liittyviin kysymyksiin. Voit myös ottaa yhteyttä lähimpään myymäläämme, niin vastaamme kysymyksiisi henkilökohtaisesti.


Mitkä ovat älypuhelinten yleisimmät viat ja kannattaako niitä korjata?

Nykyaikaiset matkapuhelimet pitävät sisällään valtavan määrän elektroniikkaa, joka rikkoontuu helposti esimerkiksi puhelimen pudotessa. Yleisin syy takuun ulkopuolisiin huoltoihin ovat kosteusvauriot, hajonnut näytön lasi tai LCD-näyttö sekä mekaanisesta rasituksesta tai pölystä aiheutuvat toiminnalliset viat. Päänvaivaa aiheuttavat myös itsekseen sammuvat ja puheluita katkovat monivikaiset laitteet sekä erilaisten liittimien ja nappien toimimattomuus. Nämä kaikki ovat yleensä korjattavissa olevia vikoja, joissa puhelinpelastajamme voivat auttaa.

Se kannattaako huolto taloudellisesti, riippuu laitteesi iästä ja hankintahinnasta. Päätöksen helpottamiseksi sinun kannattaa tutustua laitekohtaiseen korjaushinnastoomme ja verrata sitä uuden laitteen hintaan esimerkiksi Googlaamalla.


Voiko kastuneen puhelimen pelastaa?

Kastuneen puhelimenkin voi useimmissa tapauksissa saada kuntoon. Käytännössä kuivaus tehdään ultraäänipesulla, joka poistaa hapettumia ja puhdistaa laitteen emolevyä.

Kuivaa laite huolellisesti ja toimita se pikaisesti huoltoon. Tule käymään tai postita laite lähimpään myymäläämme mahdollisimman pikaisesti.


Voinko yrittää korjata puhelinta itse?

Kallis mobiililaite kannattaa aina luottaa ammattilaisten käsiin. Netti on pullollaan heikkolaatuisia varaosia ja nykyiaikaisten älypuhelimien piirilevyt vioittuvat herkästi, jolloin puhelimesta tulee pahimmassa tapauksessa käyttökelvoton. Puhelinpelastajamme ovat alansa huippuja, jotka varmistavat, että puhelimesi tulee kerralla kuntoon. Lisäksi saat tekemällemme huollolle 1 kk laatutakuun.

Joissakin tilanteissa puhelimesi saattaa olla vain ”vähän väsynyt”. Alla muutamia vinkkejä, joilla voit turvallisin mielin kokeilla korjata puhelinta kotikonstein. Älä kuitenkaan koskaan avaa puhelintasi itse.


Puhelin ei käynnisty tai jumittuu kesken käytön. Mikä neuvoksi?

Sammuta puhelin painamalla virtanappia. Jos tämä ei onnistu, irrota akku hetkeksi. Laita se takaisin paikalleen, kytke virta uudestaan päälle ja nosta peukut pystyyn.

Jos laitteen akun lataaminen ei onnistu, kokeile toista sähköpistorasiaa ja toista saman valmistajan laturia. Mikäli tämä ei tuota tulosta, saattaa puhelimesi olla rikki. Ota yhteyttä lähimpään liikkeeseemme.


Sim-kortti ei toimi. Mitä teen?

Varmista ensin puhelimen käyttöohjeista, että sim-kortti on asennettu oikein. Sulje puhelin, irrota kortti, asenna se uudelleen ja käynnistä puhelin. Jos vika jatkuu, testaa, toimiiko sim-korttisi toisessa puhelimessa. Näin saat selville, onko vika kortissa vai puhelimessa. Jos  kännykkä ei löydä verkkoa, vika saattaa olla itse puhelinverkossa. Kokeile käyttää puhelinta eri paikassa ja aikoina.

Jos olet syöttänyt puhelimesi PIN-koodin monta kertaa väärin, puhelin lukittuu automaattisesti. Tällöin laite pyytää syöttämään puhelimen mukana tulleen PUK-koodin. Jos myös PUK-koodi syötetään väärin liian monesti, sim-kortti tuhoutuu käyttökelvottomaksi. Ole siis varovainen.

Jos näistä ei ole apua, ota yhteyttä lähimpään liikkeeseemme.


Puhelimella ei voi soittaa. Missä vika?

Varmista ensin, ettet vahingossa näppäillyt väärää numeroa soittamalla toiseen numeroon. Tarkista seuraavaksi, ettei kyseessä ole estetty numero tai liittymäsi saldoraja ole täynnä. Ongelmana voi olla myös verkon ruuhkautuminen, mikä on yleistä esimerkiksi suurissa tapahtumissa.

Jos puhelin ei toimi matkustettaessa ulkomaille, on mahdollista, että liittymäntarjoajallasi ei ole yhteistyökumppania kyseisellä alueella. Tällöin ainoa ratkaisu on hankkia väliaikaisesti paikallinen prepaid-liittymä. Tarkista myös, etteivät liittymäsi asetukset estä ulkomailla käyttämistä.


Tekstiviestien lähettäminen ei onnistu. Onko vielä toivoa?

Tarkista, että puhelimen asetuksissa viestikeskuksen numero on sama, jonka liittymäntarjoajasi on sinulle antanut. Jos olet yrittänyt lähettää viestiä ”vastaa”-toiminnon avulla, yritä aloittaa kokonaan uusi viesti. Tämä voi toisinaan korjata ongelman.


Miten voin toimittaa puhelimen huoltoon?

Voit tuoda puhelimesi lähimpään myymälään tai postittaa sen meille – molemmat tavat ovat yhtä helppoja. Toimipisteemme sijaitsevat vilkkaissa ostoskeskuksissa eri puolilla Suomea. Lähimmän myymäläsi löydät täältä.

Jos asut kauempana, lupaamme, että mobiiliystäväsi saapuu luotettavasti perille – ja löytää nopeasti takaisin kotiin. Täytä pyydettävät tiedot kirjausjärjestelmässämme, pakkaa laite huolellisesti ja tipauta se lähimpään postilaatikkoon. Postitamme sen sinulle takaisin maksutta.

Lähetyksesi etenemistä voi seurata täältä.


Kauanko puhelimen korjaus kestää, tarvitseeko minun varata aika?

Tiedämme, miten yksinäiseltä tuntuu olla ilman puhelinta ja sen sisältämiä tärkeitä tietoja. Siksi lupaamme herättää mobiiliystäväsi takaisin henkiin kolmessa (3) arkipäivässä ilman ajan varausta.

Mikäli haluat laitteesi kuntoon ennätysajassa, varaa aika pikahuoltopalveluumme lähimpään myymäläämme tästä. Mikäli varaosa löytyy heti varastostamme, korjaamme puhelimesi jopa alle puolessa tunnissa.


Käytättekö korjauksissa alkuperäisvaraosia?

Kyllä. Laadun takaamiseksi käytämme ensisijaisesti aina puhelinvalmistajan omia alkuperäisosia. Mikäli se ei jostain syystä ole mahdollista, korjaamme laitteesi markkinoiden parhailla alkuperäistä vastaavilla osilla. Kerromme sinulle osien alkuperän ja hinnan, kun tiedämme, mikä laite on kyseessä.


Millaisen takuun myönnätte korjauksille?

Olemme ylpeitä osaamisestamme ja vastaamme työmme jäljestä. Myönnämme korjaukselle 1 kk laatutakuun. Mikäli sama vika ilmenee takuuajan sisällä uudelleen, korjaamme sen maksutta ilman lisäkysymyksiä. Takuu ei kuitenkaan kata mekaanisia vaurioita, kuten puhelimen pudotuksesta johtuvaa vikaa.


Korjaatteko laitteet itse vai lähetättekö ne eteenpäin?

Pääsääntöisesti teemme kaikki huollot itse omissa myymälöissämme. Näin pystymme vastaamaan työn jäljestä 100 % ja antamaan sille 1kk laatutakuun.


Puhelimessani on vielä takuuta jäljellä. Teettekö takuukorjauksia? Katkeaako takuu huollon jälkeen?

Olemme valtuutettu huoltoliike Doro-merkin tuotteille, joiden takuu jatkuu korjauksen jälkeen normaalisti.

Tule käymään, niin selvitetään vika ja neuvomme miten asiassa kannattaa edetä.


 


Mobila Electronics Oy on valtuutettu Doro matkapuhelinhuolto. Huollamme myös Microsoft-, Nokia-, Apple-, Samsung-, Sony-, HTC-, Huawei-, Oneplus- ja LG-laitteet. Ammattitaitoiset puhelinpelastajamme herättävät laitteesi uudelleen henkiin, auttavat valitsemaan parhaat lisätarvikkeet sekä kierrättämään vanhan laitteesi ympäristöä kunnioittaen. Lue lisää